Správanie psa a fenky
Večná otázka povaha verzus výchova je aktuálna rovnako u psov ako u ľudí. Naisto sa vie len to, že v období tesne pred narodením až po niekoľko dní neskôr produkujú semenníky samčích šteniat samčí pohlavný hormón testosterón. Tento hormón sa krvou dostáva do celého tela, vrátane mozgu, kde ho využívajú niektoré nervové bunky. Je to teda presvedčivý dôkaz toho, že samčie šteniatka sú „samce" už pri narodení, zatiaľ čo samičie šteniatka ostávajú hormonálne neutrálne, kým sa nezačne vylučovať samici pohlavný hormón estrogén, čo býva v siedmich až dvanástich mesiacoch. Vie sa aj to, že samce narastú väčšie a silnejšie a sú pred dosiahnutím pohlavnej zrelosti omnoho asertívnejšie. Vplyv na správanie však môže mať aj kastrácia.
Zdanie môže klamať
Pohlavné rozdiely v správaní sa líšia v závislosti od plemena. Vo všeobecnosti však samce len o trochu častejšie chňapnú po neznámom dieťati a nemecký ovčiak, ktorého možno podľa výzoru pokladať za agresívneho psa, je nebezpečný omnoho menej ako samec zlatého retrievera alebo kokeršpaniela. Na druhej strane samce labradorov zaútočia na neznáme deti zriedkavejšie.
Typický samec
Psie samce sú omnoho aktívnejšie ako fenky, vyžadujú viac hier, častejšie značkujú, bývajú deštruktívnejšie a ľahšie sa stratia z domu.
Typická samica
Vo všeobecnosti majú fenky rady, keď sa ich majitelia okolo nich točia. Preto aktívne vyhľadávajú pozornosť človeka. Sú aj družnejšie ako typické samce.
Tak teda samicu, či samca?
V správaní existujú rôzne odchýlky. Chovatelia hovoria, že samce hračkových pudlov sú pri stretnutiach s neznámymi deťmi spoľahlivejšie ako fenky.
Drobné rozdiely
U väčšiny plemien sa fenky ľahšie trénujú na základnú poslušnosť a vyžadujú od svojich pánov viac náklonnosti, zatiaľ čo psie samce bývajú v spoločnosti iných psov agresívnejšie a správajú sa dominantne. Dokonca aj pokojne pôsobiace zlaté retrievery môžu človeka chňapnúť, keď to najmenej očakáva. Neprejavujú sa však žiadne významnejšie pohlavné rozdiely v strážnom štekaní, dráždivosti alebo hravosti.